O zwalczaniu przestępstw gospodarczych tzw. białych kołnierzyków

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych, we współpracy z Ministerstwem Finansów i Prokuraturą Generalną, opracowało projekt Programu przeciwdziałania i zwalczania przestępczości gospodarczej na lata 2015-2020. Dokument został skierowany do dalszych konsultacji społecznych. Zaproponowane w projekcie rozwiązania pozwolą jeszcze skuteczniej walczyć z przestępczością gospodarczą.

Odbieranie korzyści pochodzących z przestępstw jest dotkliwą dla przestępców metodą zwalczania przestępczości, w tym szczególnie tej o charakterze ekonomicznym, i stanowi jeden z priorytetów organów ścigania – podkreśla MSW.

– Przestępczość tzw. białych kołnierzyków staje się coraz bardziej uciążliwa dla gospodarki i państwa. Dlatego tak ważna jest ścisła współpraca służb i specjalistów z wielu różnych dziedzin, w tym na poziomie rządowym. Projekt Programu przeciwdziałania i zwalczania jej negatywnych aspektów, który przekazaliśmy do dalszych konsultacji społecznych, jest efektem takiej współpracy szefa MSW z Ministrem Finansów i Prokuratorem Generalnym – podkreśla Grzegorz Karpiński, sekretarz stanu w MSW. Tylko silne państwo jest w stanie skutecznie reagować na nieuczciwe praktyki ze strony wyspecjalizowanych grup przestępczych – zaznacza wiceszef MSW.

Program przeciwdziałania i zwalczania przestępczości gospodarczej na lata 2015-2020 wpisuje się w treść Porozumienia zawartego w 2014 r. między szefami resortów: MSW, MF oraz prokuratorem generalnym o współpracy w zakresie wypracowania systemowych rozwiązań w odniesieniu do przeciwdziałania i zwalczania przestępczości gospodarczej.

Głównym celem Programu jest ograniczenie przestępczości gospodarczej, poprzez trzy szczegółowe cele:

  1. wzmocnienie przeciwdziałania przestępczości gospodarczej;
  2. zwiększenie skuteczności zwalczania przestępczości gospodarczej;
  3. wzmocnienie efektywności odzyskiwania mienia pochodzącego z przestępstw

Białe kołnierzyki

Przestępczością gospodarczą najbardziej zagrożone są sektory: paliwowy, tytoniowy, spirytusowy oraz bankowy. Dotyczy zarówno osób posiadających specjalistyczną wiedzę z zakresu prawa, ekonomii, bankowości czy rachunkowości (przestępczość tzw. „białych kołnierzyków”), jak i osób wywodzących się z różnych środowisk społecznych, a także  zorganizowanych grup przestępczych.

Statystyka przestępczości gospodarczej

Według danych policji utrzymuje się stały wzrost w liczbie zabezpieczeń majątkowych w prowadzonych postępowaniach. W 2014 r. kwota zabezpieczeń majątkowych była ponad dwukrotnie wyższa niż w 2009 r. (odpowiednio ponad 670 mln zł w 2014 r. i ponad 270 mln zł w 2009). Od 2009 roku systematycznie spada natomiast liczba osób podejrzanych przez policję o przestępstwa gospodarcze. W 2013 roku osiągnęła ona najniższy poziom od ponad 10 lat i wyniosła ponad 40 tys. osób. Spadek liczby osób podejrzanych, przy uwzględnieniu jednoczesnego wzrostu liczby przestępstw stwierdzonych, może świadczyć o popełnianiu coraz bardziej złożonych przestępstw gospodarczych, w tym również w ramach zorganizowanych grup przestępczych.

W Programie wskazano na najważniejsze obszary przestępczości gospodarczej, w tym m.in. przestępczość podatkową, w szczególności dot. podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowego, przestępczość na rynku bankowym, kapitałowym, ubezpieczeń, czy przestępczość związaną z rynkiem gier hazardowych.

Kluczowy element dokumentu stanowi plan działań, będący głównym narzędziem jego wdrażania. Zawarto w nim wykaz zadań służących poprawie skuteczności działań państwa w odniesieniu do przeciwdziałania i zwalczania przestępczości gospodarczej.

Sprawozdawczość z realizacji poszczególnych zadań określonych w Programie

Koordynatorem Programu, w imieniu Rady Ministrów, jest minister spraw wewnętrznych. Corocznie w MSW, na podstawie informacji otrzymywanych od m.in. KGP, MF czy Prokuratury Generalnej – czyli podmiotów wiodących w realizacji poszczególnych zadań (przekazywanych do końca stycznia) – opracowywany będzie raport na temat postępów w realizacji Programu. Program będzie przedkładany Radzie Ministrów do 31 marca następnego roku względem roku sprawozdawanego.

Dokument został skonsultowany wewnątrzresortowo, rozpoczęto też konsultacje międzyresortowe i uzgodnienia społeczne. Podmioty biorące udział w konsultacjach społecznych mają czas do 19 maja br. na przesłanie swoich uwag do Programu.